Jezusov programatični stavek na začetku (ki so hkrati
njegove zadnje besede Cerkvi!) določa vsebino knjige: »Prejeli boste moč, ko bo
Sveti Duh prišel nad vas, in boste moje priče v Jeruzalemu in po vsej Judeji in
Samariji ter do skrajnih mej sveta.« (1,8) V vsej knjigi nato opazujemo, kako
to pričevanje napreduje in prodira po naslednjih koncentričnih krogih:
Jeruzalem (pogl. 2–7) vključno z Judejo (5,16;
8,4; 9,31–43), potem Samarija (8,4–25)
in nato poganski narodi (pogl. 10–11 in nato od pogl. 13 naprej), vse do
Etiopije (8,26–39)
in Rima (28,17–31),
ki je bil tedaj razumljen kot središče obljudenega sveta.
Kljub naslovu »Apostolska dela« glavni junak te pripovedi
niso apostoli, ampak Sveti Duh, ki se imenuje tudi Jezusov Duh (16,7)
in se skupaj omenja več kot petdesetkrat. Luka namreč vzporedno z omenjeno
Jezusovo obljubo oziroma nalogo, ki je dana apostolom, opazuje izpolnjevanje druge,
starejše obljube, ki jo je dal Bog že v Stari zavezi (Jl
3), potrdil pa jo je Janez Krstnik (1,5;
prim. Mr
1,8): obljube, da bo Bog ob koncu časov, pred eshatološkim »koncem
sveta/veka«, razlil svojega Duha na »vse meso«, se pravi na vse človeštvo, brez
izjem. Sveti Duh je tako zelo povezan z izpolnitvijo obljube, da se na nekem
mestu lahko imenuje preprosto samo »Očetova obljuba« (1,4).
V razlitju Duha moramo torej videti celovito izpolnitev Božjega načrta, ki kot
predujem oziroma »ara« že kaže, da je nastopil »poslednji čas«; z njim se že
uresničuje (delno, a resnično) napovedana eshatološka dopolnitev. Zato ni
naključje, da Luka pri vsakem novem koncentričnem krogu, ko evangelij doseže
novo »ciljno publiko«, natančno poroča, kako so prejeli Svetega Duha: Judje v pogl.
2, Samarijani v pogl.
8 in pogani v pogl.
10.
Sveti Duh se v Apostolskih delih vedno kaže navzven: najprej
v ekstatičnem »govorjenju v jezikih« (ki je očitno nekakšna podvrsta
prerokovanja: 2,4;
10,45; 19,6), nato v raznovrstnih ozdravljenjih (3,1–10;
9,17–18; 14,8–10; 28,8), obuditvah od mrtvih (9,36–43;
20,9–12), nenavadnih posredovanjih (2,2–3;
4,31a; 5,1–11; 8,39; 12,1–19; 16,25–33) in drugih čudežih (2,43;
4,30; 5,12.15–16; 6,8; 8,7.13b; 19,11–12). Glede na izhodiščno obljubo, da
se dar Božjega Duha kaže v prerokovanju (2,17–18),
Sveti Duh predvsem govori: neposredno vodi vse glavne akterje (8,29;
10,19; 11,12; 15,28; 16,6–7; 18,9; 19,21; 20,22; 23,11; 27,23), daje jim moč
za neustrašno razglašanje evangelija njegovim nasprotnikom (4,8.31b;
7,55–56; 13,9; verjetno tudi 18,25)
in jih opozarja na prihodnje nevarnosti (11,28;
20,23; 21,4.11). Sveti Duh je vir oziroma temelj apostolske službe, saj je
on tisti, ki kliče in pošilja na delo (13,1–4),
in prav tako škofovske (oziroma voditeljske, »starešinske«) službe, saj on
postavlja ljudi vanjo (20,28).
Prav tako je Sveti Duh tisti, ki vsem Jezusovim učencem daje veselje (13,52)
in »tolažbo« (9,31;
gr. paráklesis pomeni tudi spodbudo,
vodstvo in celo vzgojno opominjanje; prim. naziv Paraklet/Tolažnik za Svetega Duha v Jn
14–16). Skratka: Sveti Duh je tako očitno prisoten med Jezusovimi učenci,
da se lahko nanj sklicujejo kot na neodvisno
pričo evangelija (5,32)!
Apostolska dela so torej poročilo, kako se je po Jezusovem
vstajenju njegov Duh, oziroma »obljuba Duha«, ki jo je prejel od Očeta (1,4;
2,33), začel širiti na vse človeštvo, v etapah Judje–Samarijani–pogani, v
smeri od Jeruzalema v Rim.
V Lukovem opisu so kot glavni akterji, prek katerih deluje
Sveti Duh, razumljivo izpostavljeni apostoli (v prvem delu predvsem Peter, v
drugem predvsem Pavel; prim. posebej 8,14–17
in 19,1–7).
Vendar se moč Svetega Duha nikakor ne ustavi pri njih: izrecno sta izpostavljena še dva diakona (6,3.5.10;
7,55; 8,7.13b.29.39) in poleg njiju mnogi drugi posamezniki (9,10–19;
11,24.28; 13,1–2; 15,32; 18,25; 20,23; 21,4.9.10–11). Navsezadnje so kot akterji,
prek katerih deluje Sveti Duh, predstavljeni prav vsi Jezusovi učenci, saj je
obljuba Duha namenjena vsakomur, brez izjeme (2,39;
9,31; 13,52; prim. 1
Kor 12,7; 14,5.31).
Skratka: slika Cerkve, ki vstaja pred nami v Apostolskih delih, je v vseh pogledih brezsramno karizmatična, in to velja za vso skupnost, ne samo za določene posameznike. Več o tem, kako je Sveti Duh povezan z vsemi glavnimi dogodki v Jezusovem življenju in kako je v ospredju delovanja Duha govor žive Božje besede, sem pisal v članku Obljubljeni
živi Glas. Zdaj pa si oglejmo še nekaj drugih poudarkov, ki jih zasledimo v
Apostolskih delih.
Jezusovo ime
Jezusovo ime v Apostolskih delih predstavlja vse, kar Jezus
je, kar je učil in kar je naredil, še posebej njegovo smrt na križu in njegovo
vstajenje. Zato je ime izenačeno z evangelijem, z naukom oziroma razglasom o vsem
tem (4,17–18;
5,28.40; 8,12, 9,15–16.27–28; 15,26; 19,17; 21,13; 26,9). Jezusovi učenci
so preprosto tisti, »ki kličejo njegovo ime« (9,14.21;
22,16). Klicanje tega imena prinaša odrešenje (2,21;
4,12) in odpuščanje grehov (10,43).
Zato je krst v Apostolskih delih vedno »potopitev« v Jezusovo ime (2,38;
8,16; 10,48; 19,5; prim. tudi 22,16)
– kot očitna navezava nanj oziroma združitev z njim. Na mestih, kjer se omenja
samo »Ime« (5,41),
gre za očiten namig na starozavezno neizrekljivo Božje ime – s tem Luka na svoj
način ubesedi visoko kristologijo, namreč spoznanje, da je Jezus Bog; podobno
velja za mesta iz Stare zaveze, kjer je »Gospodovo (JHVH) ime« razumljeno kot Jezusovo ime (prim. 2,21;
15,17 z 9,14.21; 22,16). V Jezusovem imenu je nenazadnje tudi zelo
konkretna moč, ki dela čudeže (3,6.16;
4,10.30; 16,18). Moč Svetega Duha in moč imena Jezus sta torej povezani.
Spokorjenje
Sporočilo, ki ga pridigajo apostoli, je enako, kot sta ga najprej
razglašala Janez Krstnik (13,24;
19,4; prim. tudi Mt
3,2) in nato Jezus (prim. Mt
4,17): »Spreobrnite se!« (2,38;
3,19; 5,31; 8,22; 14,15; 17,30; 20,21; 26,18.20) Spreobrnjenje oziroma
spokorjenje pomeni iskreno, jasno, ponekod tudi javno (19,18–19)
priznanje grehov in odločno odvrnitev od njih ter obrat k Bogu. To je začetek
oziroma izvor večnega življenja (11,18)
in je samo po sebi v temelju povezano z vero v »Jezusovo ime«. Poziv k
spokorjenju je zdaj še toliko močnejši, glede na to, da je z razlitjem Svetega
Duha nastopil »poslednji čas«, kar pomeni, da v zraku že visi končna Božja
sodba (3,21;
17,31; 24,25). Sveti Duh je dejansko poslan zato, da pričuje o grehu (prim.
2,37
z Jn 16,8–9).
Preganjanje
Širjenje evangelija in z njim Svetega Duha povsod naletava
na ovire in nasprotovanja. Kar naprej se ponavlja isti vzorec: nekateri z
veseljem sprejmejo dobro novico o Jezusu, drugi pa ji začnejo srdito
nasprotovati. Opremljenost z močjo Svetega Duha torej ne pomeni, da lahko učenci
vedno zmagovito zlomijo vsak odpor, da nimajo težav ali da jih ne doleti
trpljenje. Prav nasprotno; zdi se, da je izredna opremljenost z Božjo močjo sama
od sebe vir težav (gl. npr. 7,55–57), saj ljudem preprosto ne pusti ohraniti nevtralne razdalje,
ampak jih vedno jasno razdeli v tabora »za« in »proti«. Rekli bi lahko celo
tako: k večji moči spada več težav (9,16;
20,23). Vendar pa je za Jezusove učence takšno trpljenje nekaj častnega in
vir veselja (5,41;
16,25). Njihova pot tako postaja podobna poti njihovega učitelja: »Skozi
veliko stisk moramo iti, da pridemo v Božje kraljestvo« (14,22).
Enotnost
V Apostolskih delih smo soočeni z radikalno vizijo popolne
povezanosti med Jezusovimi učenci (2,46;
4,24.32a; 5,12b; 15,25), ki gre v jeruzalemski skupnosti vse do skupne
lastnine (2,44–45;
4,32b–35; ta izziv sem obravnaval v članku Zatemnjena
svetilka). Že Jezus je obljubil, da bo molitev učencev, ki so popolnoma
usklajeni med sabo, gotovo uslišana (prim. Mt
18,19). »Enodušnost« je po eni strani predpogoj za prejem Svetega Duha (1,14),
po drugi pa očitno tudi njegov sad, saj izhaja iz tega, da so vsi deležni istega
nepredstavljivega daru, ki jim je dan po Božji milosti (prim. 1
Kor 12,12–13; Ef 4,3–5). Enotnost in iskrena povezanost med kristjani torej
ni stvar zunanje prisile, ampak predvsem spontani odziv na pristen prejem
Očetove obljube, Svetega Duha. Njeno zunanjo mejo pa predstavlja to, kar učijo
apostoli (2,42)
– se pravi evangelij o »Jezusovem imenu« v vseh njegovih razsežnostih.
Vzporednice
Pri branju celotne knjige lahko opazimo veliko podobnosti
med glavnima osebama, Petrom in Pavlom: oba v moči Duha delata nenavadne
čudeže (5,15
in 19,11–12), oba obudita mrtvega človeka (9,36–43
in 20,9–12), oba ozdravita nekoga, ki je bil hrom od rojstva (3,1–10
in 14,8–10), vsak od njiju obsodi nekega lažnega učitelja (8,19–24
in 13,8–11), oba velikokrat trpita zaradi Jezusovega imena, oba sta čudežno rešena iz zapora (12,1–19
in 16,25–33), oba nasprotujeta temu, da bi ju častili (10,25–26
in 14,11–18), itn.
Iz tega morda lahko razberemo enega od namenov knjige: Luka
s tem potrjuje, da Pavel »v ničemer ne zaostaja za nadvse vélikimi apostoli« (2
Kor 12,11). Kot vidimo tako iz Apostolskih del kot iz drugih spisov Nove zaveze,
je bil namreč Pavel v tistem času za marsikoga sporna osebnost, na katero so
tudi nekateri kristjani (predvsem tisti iz judovstva) gledali s skepso ali celo
zaničevanjem. V Apostolskih delih lahko tako vidimo Pavlovo apologijo, ki ga
postavlja na isto raven s prvakom apostolov, Petrom. Obenem ga tudi predstavi
kot tistega, ki je odločno prispeval k izpolnitvi Jezusovega naročila
apostolom, naj evangelij ponesejo med vse narode sveta (Apd
1,8; prim. tudi Mt
28,19–20 in Mr
16,15).
Pri natančnem branju pa na več mestih opazimo še globljo
vzporednico, namreč med učenci (predvsem Petrom in Pavlom) na eni strani ter samim
Jezusom na drugi strani. Luka na to nakazuje s ponavljanem istih besednih zvez
in motivov, ki jih zasledimo prej v njegovem evangeliju (za podrobnosti glej
npr. članka Acts
of the Apostles: Jesus' Life and the Life of the Church in Acts
of the Apostles: Luke-Acts Parallels). Posebej očitna je vzporednica med
Jezusovo in Pavlovo potjo v Jeruzalem, ki se pri Pavlu nato podaljša še v Rim. Pavel
je torej predstavljen kot učenec, ki je šel po poti za svojim
Učiteljem do konca in je tako postal »kakor on« (Lk
6,40). Jezusovo trpljenje se tako v nekem smislu nadaljuje v Pavlu (prim. Kol
1,24!), širše vzeto pa tudi prav v vseh njegovih učencih (14,22;
emfatični deî, ‘moramo’, je v
izvirniku enak kot ‘mora’ v Lk
9,22).
To je najbrž še drugi namen knjige: spodbuda, da posnemamo
Jezusa, kakor sta ga posnemala Peter in Pavel (prim. 1
Kor 11,1!).
Apostolska dela danes
Med sodobnimi krščanskimi razlagalci pogosto naletimo na
trditev, da so Apostolska dela »deskriptivna« in ne »preskriptivna« knjiga. Z
drugimi besedami: to, kar v njih beremo, naj bi bilo zgolj opis določenega
zgodovinskega dogajanja in ne nekaj normativnega za kristjane danes, h čemur
naj bi težili. Tedanje okoliščine naj bi bile nekaj posebnega in izrednega, zato naj dogajanja ne bi
smeli skušati prenašati v današnji čas. To stališče se pogosto pojavlja v
zvezi z intenzivnostjo in pestrostjo delovanja Svetega Duha, ki je opisano, še posebej pa v zvezi s prejemanjem Svetega Duha, ki ga v Apostolskih delih
vedno spremljajo zunanje »čudežne« manifestacije, najpogosteje govorjenje v
jezikih. Zasledimo pa ga tudi v zvezi z nekaterimi drugimi temami, kot je npr.
skupna lastnina Jezusovih učencev ipd. Skratka: šlo naj bi za idealno, idilično
sliko začetkov, za katero naj bi bilo nerealno pričakovati, da jo je mogoče
živeti v sedanjem času, v drugačnih okoliščinah.
Takšno razmišljanje se zdi pametno in preudarno, še posebej ker naj bi upoštevalo načelo različne inkulturacije evangelija. Toda prezre
temeljno vprašanje, ki bi moralo biti odločilno za vse, ki priznavajo
navdihnjenost Svetega pisma: zakaj je ta knjiga sploh v Svetem pismu? Kakor stvari
stojijo, je to edina svetopisemska knjiga, ki neposredno govori o življenju in
praksi prve Cerkve. Kaj bi se zgodilo, če bi isto »preudarno« načelo aplicirali
na evangelije, kjer so okoliščine nedvomno še toliko bolj oddaljene od naših?
Nobena od Jezusovih besed in nobeno od njegovih dejanj ne bi več imelo
neposredne veljave, ker bi jih jemali zgolj »deskriptivno« oziroma bi jih morali
povsem preinterpretirati skozi filter naših kulturnih in teoloških predpostavk.
In še veliko bolj bi enako lahko storili s Pavlovimi pismi – za njih gotovo
vemo, da so bila izvirno namenjena zgolj določeni skupnosti z določenimi
problemi; po »preudarni« logiki so torej tudi Pavlove besede nekaj povsem
»deskriptivnega«, ki samo po sebi nima nobene »preskriptivne« veljave. Če bi
takšno branje Svetega pisma uveljavili dosledno, bi za »preskriptivno« sprejemali
samo to, kar potrjuje našo sedanjo izkušnjo in prakso. Z drugimi besedami:
Božjo besedo bi ukrivili in jo udomačili v skladu s svojimi smernicami in
okvirji, v katerih se gibljemo (oziroma natančneje: v katere smo ujeti). To bi
dejansko pomenilo konec Božje besede, njeno izničenje.
Upam si trditi naslednje: branje, ki tako »preudarno« in
previdno odloži Apostolska dela na raven »deskriptivnih« opisov brez
»preskriptivne« veljave, odreka tej knjigi kanonični status svetopisemske
knjige, saj k njej pristopa točno tako kot h kateremu koli drugemu literarnemu
ali zgodovinskemu delu!
Zakaj so torej Apostolska dela bolj kot katera koli druga
novozavezna knjiga deležna takšnega neprepustnega, distanciranega, »deskriptivnega«
branja? Zakaj je tako težko verovati, da se ta knjiga nahaja v Novi zavezi po
Božji previdnosti in »preudarnosti« kot zgled krščanskega življenja, ki ga
moramo posnemati prav tako, kakor moramo posnemati učitelja Jezusa v
evangelijih in apostola Pavla v pismih? Seveda so okoliščine danes v marsičem
drugačne in seveda se je treba truditi za primerno inkulturacijo bibličnega
sporočila v današnjem času. Toda ali moramo zaradi tega res zanikati njegovo
temeljno moč – obljubo Duha, na kateri sloni vse, kar je pristno krščansko?
Žalostno a preprosto dejstvo je, da celotna duhovna dinamika
Apostolskih del predstavlja silovit izziv in škandal za prakso mnogih sodobnih
krščanskih skupnosti. Zato se temu izzivu raje izognejo in iščejo takšna ali
drugačna opravičila za status quo. Vemo, da je nastop ekstremnih montanistov v
2. stoletju povzročil, da se je preroštvo začelo umikati iz pravoverne cerkve
in začelo vse bolj postajati praksa marginalnih gibanj. Prav tako je znano, da
se je »imperialno krščanstvo« od 4. stoletja naprej začelo vse bolj zanašati na
zunanjo politično moč, izginevanje cerkvenih, množičnih karizem Svetega Duha pa
pojasnilo kot konec posebne etape v Božji ekonomiji odrešenja, ki zdaj ni več
potrebna. Čudežne moči so se seveda še naprej pojavljale, vendar ne več v
skupnosti kot taki, ampak zgolj pri izbrancih, elitnih posameznikih, ki so bili
nato razglašeni in čaščeni kot svetniki. Zdi se, da se je v času pred nastopom
reformacije v 16. stoletju, večina čudežev dogajala samo še kot odgovor na
pobožnost, usmerjeno k prav tem svetnikom ali celo njihovim relikvijam. Zato so
reformatorji, vključno z našim Trubarjem, ostali zelo zadržani do vsakršnega
čudežnega delovanja in so tudi sami privzeli staro dogmo o prenehanju duhovnih
darov v poapostolski dobi. Dejansko so bile karizme Svetega Duha kot nekaj, kar
je namenjeno celotni skupnosti in ne zgolj nekaterim posameznikom, obnovljene
šele z binkoštnim gibanjem z začetka 20. stoletja. To se je uspešno razširilo
tudi po tradicionalnih cerkvah, vendar pa so razna pretiravanja, enostranskosti
in zlorabe povzročili, da pri mnogih še vedno ostajajo zadržki in
predsodki glede legitimnosti tega pristopa h krščanstvu, namreč takšnega, ki izhaja iz
»učenčevskega« branja Apostolskih del. Poleg tega se zdi, da mnogi sodobni
karizmatični tokovi s svojim individualizmom in potrošniškim pristopom
zanemarjajo nekatere temeljne razsežnosti »duhovne matrice« Apostolskih del:
klic h korenitemu spokorjenju in poudarek na pristni krščanski skupnosti.
Skupnosti, ki bi hotele še danes vztrajati pri
»deskriptivnem« branju Apostolskih del, spominjajo na biblično ime Ikabod (1
Sam 4,21). Zavračajo namreč dejstvo, da se je z Jezusovim vstajenjem po
Svetem Duhu Božje veličastvo nepreklicno in očitno
vrnilo v svetišče, ki so ga pripravile njegove roke: v telesa Jezusovih učencev
in v zbrano »telo« njihove skupnosti. Ikabod pravzaprav kaže na poznejši Ezrov
tempelj v Jeruzalemu – zidovi stojijo vendar dejansko v njem manjka tisto
najpomembnejše: Božja osebna navzočnost, ki se po babilonskem izgnanstvu nikoli
več ni vrnila vanj. Žalostna zunanja podoba pobožnosti brez prave notranje moči
(2
Tim 3,5; prim. tudi 1
Kor 4,20). V tej luči je »deskriptivno«, »preudarno« branje Apostolskih del
znak religioznega napuha in samozadostnosti, ki noče izstopiti iz svoje cone
udobja, ampak se rajši zapre in brani Božjemu veličastvu, moči Svetega Duha, da
bi se vrnilo v svoj lastni kraj.
Duhovni darovi bodo resda prenehali (1
Kor 13,8) – vendar šele ob Jezusovem prihodu (1
Kor 13,10–12). V tem vmesnem času pa se Očetova obljuba ni spremenila,
Jezus se ni spremenil in Sveti Duh ni spremenil svoje narave ali delovanja.
Apostolska dela nas izzivajo, naj verujemo, sprejmemo, živimo in oznanjujemo
»vse besede tega življenja« (5,20)!
Ni komentarjev:
Objavite komentar