Celotni odlomek predstavlja Pavlovo spodbudo krščanski
skupnosti v Filípih. Je v dveh delih (v. 1–5 in 12–16), ki oklepata šokantno
kristološko himno (v. 6–11), eno najpomembnejših v Novi zavezi, v kateri je
podana vizija Mesijeve izpraznitve in poveličanja. V. 17–18 odlomek zaključita
s poudarkom na veselju, ki je temeljni ton celotnega Pisma Filipljanom. Gre pravzaprav
za nadaljevanje spodbude, ki se je začela že v 1,27–30, saj nadaljuje nekatere
tam izpostavljene téme (edinost, udeleženost v Mesijevem trpljenju).
2,1 Štirje viri oziroma studenci, iz katerih
se napaja dejavnost Jezusovih učencev. Pavel izhaja iz predpostavke, da so te
izkušnje skupne vsem verujočim; da so tako zelo očitne in konkretne, da lahko
iz njih izvaja praktične posledice. Vse te »stvari« so aktivne in aktivirajoče.
Možna pa je tudi razlaga, da Pavel tukaj meri na svoj odnos
do Filipljanov: da je on tisti, ki do njih čuti globoko ljubezen (prim. 1,8) in
da je skupaj z njimi »v Mesiju« ter soudeležen v Svetem Duhu, zato jih lahko
spodbuja in zato njegova spodbuda nekaj velja.
Glede na 1,9 se obe razlagi ne izključujeta.
παράκλησις ἐν Χριστῷ
('spodbuda/opominjanje/tolažba, (ki je) v Mesiju/Kristusu')
Ves navdih za kakršno koli krščansko akcijo ali spremembo
izhaja iz temeljnega dejstva, da verujoči bivajo »v Mesiju«. Gre za temeljni
Pavlov pojem, ki je hkrati mističen (označuje resnično združenost z Mesijem po
veri in v Svetem Duhu; v tej združitvi smo zares deležni njega oziroma
udeleženi v njem, kot bomo še videli) in praktičen, saj definira, navdihuje in
oblikuje naše vsakodnevno mišljenje in življenje.
παραμύθιον ἀγάπης ('tolaženje/bodrenje/prigovarjanje
(iz?) ljubezni')
Ne gre za kakšno splošno ljubezen, ampak za božansko
ljubezen, razodeto v Jezusu, v katero je »vpleten« vsak Jezusov učenec in ki je
smrtonosna in oživljajoča – povzetek tega, kar bomo slišali v himni v v. 6–11.
Ta ljubezen sama po sebi »stiska« oziroma »priganja« Jezusove učence k
določenemu mišljenju in delovanju (2 Kor 5,14!).
κοινωνία πνεύματος
('udeleženost v Duhu')
Pnevmatološki vidik bivanja »v Mesiju«. Skupnost verujočih je
skupaj udeležena v enem Božjem Duhu,
ki je bil obljubljen »v poslednjih dneh« (Apd 2,17).
σπλάγχνα καὶ οἰκτιρμοί
('drobovje in sočutja')
Drugi vidik agapične ljubezni, s poudarkom na »nežnih
čustvih« in usmiljenju, ki so jih verujoči deležni sami in ki naj bi jih tudi posredovali
naprej (prim. Lk 6,36). Prav ta »nežna čustva« čuti Pavel do Filipljanov (prim.
1,8) in so verjetno temelj njegovega spodbujanja, ki sledi.
2,2 Pavel predstavi radikalno vizijo
enotnosti, enosti, sodušnosti in somišljenja, ki naj bo značilna za skupnost Jezusovih
učencev (prim. Jn 13,34–35). Ta kvaliteta nove skupnosti pričuje, da je Bog z
Mesijem Jezusom dejansko posegel v svet in da se v krščanskem občestvu že zares
svetlika novo človeštvo. Sijaj te enosti med ljudmi ne more biti nič drugega
kot odsev, zrcaljenje, upodobitev enosti, ki je v Bogu Očetu in Sinu in Svetemu
Duhu.
Hkrati ima poudarjanje enotnosti tudi povsem praktičen
namen: pritiski, ki jih skupnost v Filípih doživlja od zunaj (prim. 1,29–30),
jo ogrožajo, zato morajo učenci strniti vrste.
2,3 Temelj enosti je ponižnost, ki je
nasprotje sebičnosti in slavohlepju, ki vladata v človeški družbi. Ponižnost
lahko svobodno postavi drugega nad sebe.
2,4 Prava ponižnost vodi v osrediščenost zunaj
sebe, izven jaza, v drugem. To omogoča iskreno medsebojno skrb v občestvu.
2,5 Zdi se, kot da se Pavel ob sliki, ki jim
jo je narisal, ustavi. Kaj takega je med ljudmi povsem nemogoče – če se popolnoma
ne naslonijo na Mesija. Zato se zdaj Pavel osredotoči Nanj, ki vse to omogoča.
Predvsem gre za način mišljenja verujočih,
za njihovo samozavedanje, za njihov praktični um (φρόνημα – ta pojem
najdemo trikrat v teh vrsticah). In ta naj bo enak kot Mesijev, eno z njim. Gre
za izjemno predstavo: bili naj bi od znotraj eno z Mesijem! Bivanje »v Mesiju«
očitno pomeni soudeleženost v njegovem notranjem svetu, v njegovih mislih in
umu (prim. tudi 1 Kor 2,16).
2,6–11 Sledi kristološka himna oziroma vizija.
Pavel je morda tukaj uporabil eno od že obstoječih »duhovnih pesmi« (Ef 5,19),
ki jih je prva Cerkev uporabljala pri bogoslužju. Vendar je pomembno, da ne
prezremo spodbudne oziroma formativne vloge, ki jo ima hvalnica v sobesedilu v.
1–18. Tako kot se pojavlja tukaj, njen namen ni predvsem to, da razodeva nekaj
o Mesiju in Bogu, ampak da spodbudi in usposobi verujoče v Filípih za določeno mišljenje in življenje.
2,6 ἐν μορφῇ θεοῦ …
τὸ εἶναι ἴσα θεῷ ('v Božji formi/naravi/podobi … biti enak Bogu')
Izrazito, z drznimi besedami je poudarjena Jezusova enost in
enakost z Bogom.
οὐχ ἁρπαγμὸν ('ne za
plen')
Toda Jezus svojega veličastva, svoje narave nima za nekaj,
kar bi zgrabil in s čimer bi stekel proč. Nasprotno.
2,7 ἑαυτὸν ἐκένωσεν … μορφὴν
δούλου λαβών, ἐν ὁμοιώματι ἀνθρώπων γενόμενος ('izpraznil se je … prevzel
formo/naravo/podobo sužnja, postal je/rodil se je v podob(nost)i ljudi')
Mesija sestopi in se izprazni (»kenoza«). Glejte, pravi
Pavel, kako je sprejel bivanjski način drugega
– tistega, ki naj bi mu služil: človeka! Izstopil je iz sebe in iz svojega ter
vstopil v »našo kožo«, da bi nas lahko rešil in privedel h Bogu.
2,8 Najbolj radikalno dejanje ponižnosti se
konča v najbednejši smrti, smrti golega upornika, zločinca, bogokletnika na
sramotilnem križu. Zavržen od rimske imperialne oblasti, zavržen od svojega
naroda in njegovih verskih oblasti, zavržen od svojih učencev … Prekleti,
zavržen od Boga. Pomembno je, da hvalnica vse to opisuje kot dejanje poslušnosti.
2,9 Sledi Mesijevo poveličanje: njegovo ime,
kar v bibličnem jeziku označuje tudi bivanjski status in bistvo, je zdaj nad
vsakim drugim statusom ali bistvom v vesolju.
2,10–11 Pavel (oziroma pisec himne) predela
besedilo iz Izaija 45,23 (po Septuaginti). Zelo pomenljiv je širši Izaijev
odlomek (45,22–25), saj v njem najdemo téme, kot so spreobrnjenje poganov,
opravičenje Božjega ljudstva, predvsem pa nedotakljivo enost Izraelovega Boga,
v katero je zdaj paradoksno vpisan Jezus – očitno ne da bi jo kršil! Mesija je κύριος,
kar glede na Izaijev odlomek pomeni popolno identifikacijo z Jahvejem, v
političnem besednjaku sočasnega rimskega sveta pa tudi s cesarjem. Zato je
izpovedovanje, da je »Jezus Gospod« (Rim 10,9; 1 Kor 12,3), nujno pomenilo
smrtno sovraštvo tako Judov kakor Rimljanov. Skupnost v Filípih občuti to
sovraštvo.
Himna Mesiju se torej začne in konča z močnim poudarkom na
Jezusovem božanstvu.
2,12a Pavel se zdaj vrne k svoji spodbudi
skupnosti v Filípih. Vsako pravo krščansko opominjanje, spodbujanje ali
tolaženje izhaja zgolj in samo iz Mesijevega križa in vstajenja. Ključni pojem
v tej vrstici je poslušnost: kakor je bil Mesija poslušen Bogu, tako naj mu
bodo poslušni tudi njegovi učenci.
2,12b–13
κατεργάζεσθε … ἐνεργῶν … ἐνεργεῖν
('izdelujte/uresničujte/delajte … deluje … delovanje')
Tukaj je jedro Pavlovega argumenta. »Vi izdelujte svoje
odrešenje, kajti Bog deluje v vas. In on v vas deluje tako, da poraja vaše
delovanje.« Paradoks. Besedilo hkrati govori o polni človeški odgovornosti in
suverenem Božjem predhajanju. To je skrivnost Boga-v-nas (prim. Kol 1,27),
skrivnost »soudeleženosti v Svetem Duhu« (Flp 2,1), njegovega templja v nas
(prim. 1 Kor 6,19). Zato se lahko temu dogajanju približamo zgolj »s strahom in
trepetom« – kakor se je treba približati samemu Bogu. Kajti on sam je aktivno,
funkcionalno, praktično prisoten v naših življenjih. On vzgiba celo našo voljo!
Glede na v. 1–5 in še posebej glede na v. 6–11 lahko povemo
tudi nekaj o vsebini tega »bogočloveškega« delovanja v nas: Bog nas dela
podobne Mesiju, in to od znotraj! V nas udejanja isto ponižnost, izpraznjenje,
osrediščenost v drugem, poslušnost. Bog nas oblikuje in preobraža v Mesijevo
podobo, tako v njegovem ponižanju, izpraznjenju in smrti, kakor v njegovi slavi
in moči.
2,14 Učenci se morajo torej preprosto podrediti
in »sodelovati« z Bogom v vsem, kar dela v njih – brez kakršnega koli oklevanja
ali oviranja.
2,15 To je Pavlova vizija »realiziranih Božjih
otrok«, ki svetijo z Božjo oziroma z Mesijevo lučjo (prim. Mt 5,14 in Jn 8,12!).
Tudi če je učencu na začetku poti status »Božjega otroka« pripisan zgolj po
milosti, tako da se to še ne vidi navzven v njegovem življenju, je Pavlova
vizija tukaj povsem jasna: to »žarenje« se mora uresničiti in se uresničuje že
tukaj, na tem »svetu«. (In pot do te »uresničitve« je bila predstavljena
ravnokar, v prejšnjih vrsticah!) Pavlovo izražanje (»neoporečni, nepokvarjeni,
brezgrajni«) kaže na vizijo krščanske »popolnosti« (prim. Mt 5,48; 1 Pt 1,15
idr.). To ni nekakšen pobožen romantični ideal, ampak aktualnost – dejansko
biti eno z Mesijem, zdaj, v sedanjem temnem času. To je Božji načrt za vsakogar
od verujočih, njegov klic vsakomur, to vsakomur omogoča in milostno daje on in
to je poslanstvo vseh kristjanov, njihov misijon
v tem svetu.
2,16a λόγον ζωῆς
ἐπέχοντες ('držeč se/podajajoč besedo/govor življenja')
Izraz je dvoumen. Po eni strani (prim. SSP) lahko pomeni, da
naj se verujoči trdno držijo evangelija, ki daje oziroma v njih spočenja pravo,
polno Mesijevo življenje; v tem primeru gre za povzetek vsega, kar je Pavel
povedal od začetka tega odlomka. Lahko pa pomeni (prim. CHR), da naj Filipljani
razglas o Mesiju zavzeto posredujejo naprej (kakor to že počnejo, prim.
1,5.27!); v tem primeru gre za nadaljevanje misli o krščanskem misijonu v
trenutnem svetu, s katero se je zaključila prejšnja vrstica.
2,16b Pavel se vrne k pozivu oziroma prošnji
iz v. 2. Filipljani bodo »dopolnili njegovo veselje« tako, da bodo živeli kakor
Mesija.
2,17a Pavel (nehote?) predloži primer
»dokončanega izdelka«, ki ga proizvaja omenjeno Božje delovanje od znotraj:
samega sebe. Uporablja izrazje, ki spada v tempeljsko bogoslužje; o sebi
(verjetno o svoji mučeniški smrti, ki negotovo visi nad njim) govori kot o
pitni daritvi, ki se izliva na oltar. Pavel se vidi tako popolnoma vpisanega v
Mesija, da tudi sam postaja daritev. Pavlovo bivanje se je povsem absorbiralo v
Mesija, v njegovo podobo. Kakor biva Mesija, tako biva Pavel na tem svetu
(prim. 1 Jn 4,17!).
2,17b ἐπὶ τῇ θυσίᾳ καὶ
λειτουργίᾳ τῆς πίστεως ('na/ob žrtvi in liturgiji/javni službi
vere/zvestobe')
Perspektiva se razširi: vse krščansko bivanje, verovanje in
delovanje je θυσία,
klavna žrtev-daritev. S tem Pavel zaokroža vizijo velikega
ljubezensko-žrtvenega gibanja, ki se začenja v Bogu; Mesija postane žrtev za
nas; on deluje v nas in tudi nas same napravi za »živo žrtev« (Rim 12,1) Bogu v
korist drugih; tako se izpolni veliki Božji načrt.
2,17c–18 Odlomek se zaključi v veselju, ki je
glavna téma Pisma Filipljanom. Življenje v tej žrtveni ljubezni je najboljša stvar, kar si jih lahko
predstavljamo. Prav res nekaj božanskega. Vse prežemajoče veselje, radost,
preobilje, proslavljanje.
Ni komentarjev:
Objavite komentar