Prijatelj mi je napisal nekaj vprašanj glede naslednjega
odlomka v knjigi Razodetja:
»Ko je odtrgalo peti pečat, sem
videl ob vznožju oltarja duše pomorjenih zaradi Božje besede in zaradi
pričevanja, ki so ga dajali. In zavpili so z močnim glasom: »Doklej, o Vladar,
ki si svet in resničen, ne boš sodil in maščeval naše krvi nad prebivalci zemlje?«
Tedaj je vsak izmed njih dobil belo oblačilo in rečeno jim je bilo, naj
potrpijo še malo časa, dokler se ne dopolni število njihovih soslužabnikov in
njihovih bratov, ki morajo biti umorjeni kakor oni sami.« (Raz 6,9–11)
1.
Zakaj ti kristjani niso odpustili, če so jih
učili, da morajo odpuščati?
2.
Zakaj so sploh v nebesih, če drži vrstica iz Lk
6,37: »Ne sodite in ne boste sojeni. Ne obsojajte in ne boste obsojeni.
Odpuščajte in vam bo odpuščeno.«
3.
Zakaj jih Bog ne opomni, da naj raje odpustijo?
4.
Celo belo oblačilo dobijo, kljub njihovemu »neprimernemu
vedenju«?
Protivprašanje: »Harmonično« ali »napetostno« branje?
Najprej je treba zastaviti načelno vprašanje, kaj narediti s
tistimi mesti v Svetem pismu, ki so si (na videz ali zares) v nasprotju.
Običajen apologetski prijem je večinoma tak, da se trudiš pokazati, da gre samo za navidezno in ne resnično nasprotje. Vsaj v nekaterih primerih je to nedvomno mogoče. Če se tega držiš načelno, ker po tvojem mnenju Sveto pismo ne bi smelo izražati različnih in celo nasprotnih stališč, na tak način resda dobiš »harmonično« branje Svetega pisma, ki pa včasih bolj odraža določeno dogmatično pozicijo (»sistematično teologijo«) razlagalca, kot pa sporočilo besedil samih.
Nasproten pristop bi bil, da »pustimo« Svetemu pismu, da
izraža določena nasprotja, ki jih ponižno sprejmemo kot »kreativno napetost«,
ki je v sedanjem času zaradi svoje omejenosti ne moremo logično razrešiti,
ampak jo moramo preprosto sprejeti kot nekaj, kar aktivno oblikuje naše
življenje in ga na nek način »dialektično« vklepa z dveh strani, se pravi z
dveh različnih polov oziroma vidikov. Pri tem še vedno lahko zagovarjamo
navdihnjenost Svetega pisma, vendar na tak način, da je navdihnjena celota, skupaj z raznimi (navideznimi
ali resničnimi) nasprotji, ki imajo v tej optiki »pedagoško« oziroma »posvečujočo«
vlogo.
Tipičen primer drugega pristopa je obravnavanje dejstva, da
Nova zaveza na nekaterih mestih govori, da smo že odrešeni (preteklik – npr. Ef 2,8), drugje, da smo »reševani« (sedanjik – npr. 1 Kor 15,2), spet drugje pa,
da šele bomo odrešeni (prihodnjik – npr. Rim 8,24–25). Mnogi sodobni teologi so
to (po mojem zelo ustrezno!) izrazili kot napetost med »že« in »še ne«, v
kateri sedaj stojimo kristjani. To je posebnost »časa« v katerem bivamo:
eshatološka resničnost (»konec časov«) se je z Jezusovim rojstvom in še posebej
z njegovim vstajenjem od mrtvih definitivno že začela – vendar kot zametek, kot
»ara/predplačilo« (Ef 1,14), kot seme nečesa, kar bo dozorelo in dobilo svojo polnost
šele ob Kristusovem prihodu. Prihodnost je že tu, vendar na skrit način, po veri in zato v telesu Cerkve in
njenem delovanju v moči Svetega Duha.
Takšno branje Svetega pisma je manj »udobno«, pusti pa
posameznim odlokom, da nam govorijo z nezmanjšano močjo, in nas v kreativni
napetosti sili, da prodiramo globlje v osebnem spoznavanju Boga in v hoji za Križanim
in Vstalim (če dobro premislimo, je že samo v tem velik paradoks). Na ta način
se tudi izognemo nevarnosti, da bi stališča, ki so nasprotna našemu lastnemu
gledanju, preprosto »ukrivili« pod svojo doktrino s tem, da določenim
svetopisemskim odlomkom preprosto ne dovolimo do besede.
Poskus razlage
Zdaj pa k odlomku iz Razodetja. Razlagi se bom bližal s
pomočjo postopnih razlagalnih krogov oziroma obzorij, od širših k ožjim, tako
kot naj bi se nasploh bližali vsakemu svetopisemskemu odlomku.
1. Zgodovina branja te svetopisemske knjige
Prav zaradi takšnih in podobnih odlomkov je bila knjiga
Razodetja v prvih stoletjih deležna številnih kritik in dvomov; nekatere Cerkve
so jo celo izločile iz kanona. V pravoslavni Cerkvi še danes velja za besedilo,
ki ni primerno za splošno branje.
Iz tega morda lahko potegnemo vsaj en napotek: da knjige
Razodetja ni varno uporabljati »neposredno« za vpeljevanje krščanskih naukov in
praks, ampak moramo osnove za te raje (če je le mogoče) poiskati v drugih
besedilih. Preprosto dejstvo je, da je precej kultov in ločin v krščanski
zgodovini nastalo prav zaradi tega, ker so se naslonili na nekatere vrstice iz
Razodetja, niso pa upoštevali celote Nove zaveze. Branje naj bi torej potekalo
v smeri »evangeliji – pisma – Razodetje«, ne pa obratno. (Pisma so neke vrste
»razlaga« Jezusovega delovanja, ki je opisano v evangelijih, Razodetje pa še
bolj posebna »razlaga« oziroma že kar »aplikacija« evangelijev in pisem.) Če se
torej zdi, da je besedilo Razodetja v nasprotju z evangeliji in pismi, je torej
načelno bolje dati prednost slednjim besedilom.
2. Literarna zvrst knjige Razodetja
Pri knjigi Razodetja se je treba nadalje zavedati, da pripada
posebni literarni zvrsti, ki jo moramo brati na poseben način. Tako kot
pesniško besedilo beremo drugače od romana, tega pa spet drugače od strokovnega
besedila, moramo tudi pri Svetem pismu paziti in opaziti, da je napisano v
različnih literarnih žanrih: evangelij moramo brati drugače od pisma in kroniško
knjigo drugače od psalma. Razodetje spada v prav posebno zvrst »apokaliptične«
književnosti, ki je v tistih stoletjih cvetela med Judi in tudi kristjani
(drugi primeri so Danielova knjiga 7–12, izven Svetega pisma pa Henohova
knjiga, Druga Ezdrova knjiga, Druga Baruhova knjiga itn.). Poglavitna
značilnost apokaliptike je, da sporočila ne podaja neposredno, ampak prek
simbolov in prispodob, ki jih mora bralec »dekodirati«. Glavni ključ za razlago
so ostala svetopisemska besedila, na katera se apokaliptični teksti navezujejo
in jih na svoj način »razvezujejo« oziroma razlagajo.
Iz tega sledi naslednji pomemben napotek: besedila ne smemo
poskusiti razumeti »neposredno«, zgolj »dobesedno« (saj avtor sam ni nameraval,
da bi bilo tako razumljeno!), ampak moramo prodreti v svet njegovih podob,
simbolov in govorice ter ga ustrezno dekodirati s pomočjo namigov na druga
svetopisemska besedila.
3. Namen knjige Razodetja
Večina raziskovalcev se strinja, da je bila knjiga napisana predvsem
zato, da preganjane kristjane, ki se jim godijo strahotne krivice, spodbudi k
veri in k »potrpežljivosti« (ki se omenja tudi v našem odlomku!). Pisec želi
bralcem vliti pogum in jim pokazati, da ima Bog svet in tudi pravično sodbo še
vedno v svojih rokah, čeprav se zdi, da je zavladalo zlo in kaos. Bog je še
vedno gospodar zgodovine in jo varno vodi proti koncu, ko bo zlo odpravljeno,
ko bo nastopila Božja vladavina in bo ves svet vzpostavljen tako, kot je prav
(to je svetopisemska »pravičnost«, ki naj bi jo skupaj z »Božjim kraljestvom«
iskali bolj kot vse drugo – prim. Mt 6,33).
4. Pojavljanje iste teme drugje v knjigi
Ob branju celotne knjige Razodetja opazimo, da je ena od
glavnih tém knjige to, da bo Bog svojim zvestim ob svojem času »pomagal do
pravice«. Glede na namen knjige, je to seveda razumljivo. »Vzpostavljanje tega,
kar je prav« v odnosu do »svetih« najdemo v 19,2, pa tudi v 11,18; 16,6; 17,6 in 18,20.24. Naš odlomek je prvi v nizu mnogih. Pravilno ga bomo razumeli le,
če upoštevamo vse druge, saj le tako dobimo celotno predstavo o tem, kaj hoče
sporočiti pisec.
5. Neposredni kontekst odlomka
Če pogledamo kontekst našega odlomka, vidimo, da gre za del poglavja,
ki govori o odpiranju »pečatov«. Za vsakim odprtim pečatom sledi določeno
»videnje«. Pri prvih štirih je jasno, da gre za simbolične prispodobe »jezdecev
apokalipse«. Verjetno (ali vsaj: upam, da) nihče ne veruje, da so v nebesih
dejansko nekakšni raznobarvni konji, ampak je vsakomur jasno, da gre za nazorne
podobe različnih Božjih »delovanj« v svetu – in vsa so povezana s sodbo in s končnim
razpletom svetovne zgodovine. Podobno velja za šesti pečat: očitno gre za
nastop Božje sodbe nad vsem stvarstvom.
6. Analiza odlomka
Posebnost
Omenjene vrstice imajo neko posebnost: gre za edino mesto v
Novi zavezi, ki (vsaj kot se zdi) omenja »duše umrlih«. Drugje je ta pojem
bistveno vezan na semitski pogled na svet, znotraj katerega »duša« ni
neumrljiva, ampak je neumrljiv samo Bog (prim. npr. 1 Tim 6,16). Gre torej za
zelo nenavadno izražanje.
Ključne besede
Ob vznožju oltarja
db. pod oltarjem; glede na naslednja
poglavja Razodetja bi šlo lahko za oltar v nebesih, čeprav so nekateri
razlagalci (med njimi »naš« Viktorin Ptujski na koncu 3. st.) v njem videli ne
zlatega ampak »bronasti oltar« (prim. 2 Mz 27,1–8), ki naj bi predstavljal
zemljo. Umrli so torej (logično!) »pod zemljo«, v posebnem delu »podzemlja«,
kjer čakajo na vstajenje; tako so si namreč v prvih stoletjih mnogi predstavljali
stanje po smrti. Tako ali drugače celota prikazuje krščansko življenje, še
posebej pa mučeniško smrt, kot žrtev, ki se daruje Bogu (prim. Rim 12,1–2; Flp 2,17; 2 Tim 4,6). Ta žrtev ima samo en vzor, ki se mu v nekem smislu tudi
pridružuje: smrt Mesija Jezusa, njihovega Vladarja (prim. Kol 1,24). Zato ne
more biti v etičnem smislu nekaj drugega, ločenega od njegove smrti »za
grešnike«.
Duše pomorjenih zaradi
Božje besede in zaradi pričevanja, ki so ga dajali: ni povsem jasno, kdo
naj bi to bili; glede na izražanje gre verjetno tako za »pravične« iz Stare
zaveze (v prvi vrsti preroke) kot za sočasne krščanske »pričevalce«. V 20,4 so
jim pridruženi tudi vsi tisti, »ki niso molili zveri in njene podobe in si niso
vtisnili na čelo in na roko njenega žiga«.
In zavpili so: biti
moramo pozorni na to, da v Razodetju marsikaj govori in vpije, tudi (sicer) nežive
stvari kot je oltar v 16,7.
Doklej: vzklik, ki
ga najdemo v mnogih psalmih in izraža skrajno stisko pravičnega, ki »vpije k
Bogu« in ga prosi, da s svojim pravičnim posegom odstrani zlo iz sveta.
Resničen: v
svetopisemski govorici to pomeni predvsem zanesljiv, zvest, tak, ki se drži
svojih obljub.
Maščeval: grški
glagol na tem mestu je ekdikéo,
»iz-praviti«, kar v osnovi pomeni »izvršiti pravico« za nekoga (nekateri angleški
prevodi imajo na tem mestu »vindicate«); prevod »maščevati« je sicer ustrezen,
vendar nas lahko zapelje v napačno smer. V Lk 18,3sl. je isti izraz preveden
kot »pomagati do pravice«!
Krvi: v
svetopisemski govorici to označuje predvsem nasilno smrt. Kri umorjenih, še
posebej nedolžnih, sama od sebe »vpije k Bogu« (prim. 1 Mz 4,10 in tudi Heb 12,24!). Bog pri zavezi z Noetom posebej opozarja, da bo »terjal račun« za
vsako prelito kri (prim. 1 Mz 9,5–6). Načelo, da je za prelito kri potrebna
poravnava, je torej Bog vpisal v temelje stvarstva in on sam zagotavlja, da bo
bedel nad njim. Povsem enako razumevanje srečamo tudi pri Jezusu: kri pravičnih
terja neizbežno kazen (prim. Lk 11,50–51).
Belo oblačilo:
simbol čistosti in zmage (prim. 3,4–5) ter tudi »pravičnosti« (prim. 19,8) – s tem
Bog naznanja, da jih je že »opravičil« – potrdil je, da je na njihovi strani in
da imajo prav oni, ne njihovi nasprotniki. Viktorin v tem vidi Svetega Duha –
morda v tem smislu, da nam Sveti Duh daje moč, da potrpežljivo prenašamo
krivice.
Potrpijo db. počivajo; prvi prevod v tem vidi
predvsem neposredno spodbudo živim kristjanom, naj potrpežljivo prenašajo
težave, drugi pomen pa lahko kaže tudi na počitek umrlih, ki čakajo na
vstajenje.
Starozavezne vzporednice
Za naš odlomek je še posebej pomenljiv celoten Psalm 79, ki
opisuje podobno situacijo. Naše besedilo nedvomno namiguje nanj; prim. še
posebej vrstici 5 in 10 v tem psalmu. Ves psalm lahko razumemo kot »krik po
nedolžnem prelite krvi«, ki se dviga k Bogu.
Pomenljiva je tudi vzporednica z zaključkom »Mojzesove pesmi«
v Devteronomiju, kjer Bog obljublja, da bo (na koncu časov?) »maščeval kri
svojih služabnikov« in očistil zemljo zla (prim. 5 Mz 32,43).
7. Razlaga odlomka
Glede na naravo knjige moramo te vrstice brati kot dramatično
uprizoritev oziroma prispodobo, ki vzpostavi določeno napetost, ki kliče po
razrešitvi in ki se dejansko tudi razreši na koncu knjige.
Glede na neposredni kontekst se zdi povsem varno zaključiti,
da ne gre za dejanske »duše umrlih« (kot rečeno bi bilo takšno izražanje skrajno
netipično za Biblijo), ampak za prispodobo »nedolžne krvi, ki (sama od sebe) vpije
iz zemlje«. Gre za sliko »nereda«, »nepravičnosti« v stvarstvu, ki terja
»ureditev«, »postavljanje-stvari-tako-kot-je-prav«. Takšno »pravično povračilo«
je osnovni element pravične Božje sodbe – trenutka, ko bo Bog »vse postavil
tako, kot je prav«. In prav Božja sodba je, kot vemo, glavna tema Razodetja.
Gre za tipičen »psalmski« vzdih k Bogu, ki prosi, da bi Bog
čimprej odstranil zlo s sveta, v skladu z njegovimi obljubami. Kristjani so se
že naučili, da v »sovražnikih«, ki jih omenjajo starozavezni psalmi, ne vidijo
več »krvi in mesa, ampak vladarstva, oblasti, svetovne gospodovalce te
mračnosti, zlohotne duhovne sile v nebeških področjih« (Ef 6,12). Kot
novozavezna »aktualizacija« Psalma 79 naš odlomek uporablja podoben jezik, kar
pa avtomatično še ne pomeni, da se vrača na starozavezno teologijo »zob za zob«.
Pravzaprav lahko tudi v tem odlomku zaznamo zgoraj omenjeno paradoksnost
časa med »že« in »še ne«, v katerem bivajo kristjani: po eni strani jim je
naročeno, naj ljubijo svoje sovražnike, odpuščajo vsem in nikogar ne sodijo, hkrati
pa se zaradi Jezusovega križa in vstajenja od mrtvih jasno zavedajo, da je zlo dokončno
in neizprosno obsojeno in da bo Bog to razsodbo ob koncu času uveljavil po vsem
stvarstvu. Ko molijo: »Pridi tvoje kraljestvo« (Mt 6,10) in »Maranata, pridi,
Gospod Jezus« (Raz 22,20), dejansko prosijo za nič manj kot vesoljno uveljavitev
te razsodbe – skupaj z vsemi posledicami. In tu je še drugi paradoks: prav s
tem, ko kristjani nesebično odpuščajo in prenašajo krivice, na svoje sovražnike
grmadijo toliko hujšo obsodbo, če se ti ne spokorijo. To je torej nerazrešljiva
»dramatična napetost«, v kateri trenutno živimo!
Besedilo je torej namenjeno kot spodbuda in tolažba za
preganjane kristjane. Nikakor ga ne moremo brati kot nasvet, naj kristjani začnejo
prositi za maščevanje. Morda pa bi ga lahko brali v luči prilike o »vdovi in
sodniku« (Lk 18,1–7), ki uporablja isti ključni pojem ekdikéo: kristjani naj molijo, da Bog čim prej »uredi svet tako,
kot je prav« (poudarimo: kar je prav njemu, ne nujno nam), v skladu s svojimi
obljubami in značajem. V tem primeru gre preprosto za iskanje »Božje
pravičnosti«, ki jo zapoveduje Jezus v Mt 6,33.
Povzetek: Odgovori na vprašanja
Odlomek govori o nečem drugem, kot
se zdi na prvi pogled.
1.
Tukaj ne gre za določene kristjane, ampak za dramatično
uprizoritev zla, ki jih je doletelo in ki samo po sebi zahteva pravično
obravnavo in poravnavo.
2.
Kot rečeno, ne gre za posamezne kristjane, poleg
tega je vprašljivo, če so res »v nebesih«.
3.
Bog jih opomni, da je zvest svoji besedi – da je
»resničen«.
4.
Bog jim z belim oblačilom zagotovi, da so »pravični«,
da so že zmagali in da je pravica na njihovi strani, čeprav se jim morda trenutno
zdi drugače. Preganjani kristjani so predvsem potrebni tolažbe in spodbude, ne
pa opomina.
Ni komentarjev:
Objavite komentar